Peredzyńska Walaszek Kancelaria Adwokacka
al. Kościuszki 23/25 lok. 16
90-418 Łódź

Polityka prywatności

08 lutego 2024

Klauzula naprawy bez zastosowania dla unijnych znaków towarowych

Klauzula naprawy to zapis znajdujący się w rozporządzeniu w sprawie wzorów wspólnotowych. Wzór to – prosto mówiąc – opis, jak dany produkt wygląda. Zgodnie z klauzulą naprawy, ochrona wzorów nie ma zastosowania do części składowych służących do naprawy złożonego produktu, czyli np. części zamiennych.

 

Polski sąd nabrał wątpliwości, czy klauzula naprawy znajduje zastosowanie również do unijnych znaków towarowych, które znajdują się na częściach zamiennych. Z tego powodu zadał pytania TSUE, który w wyroku z 25 stycznia 2024 r. TSUE rozstrzygnął, czy właściciel unijnego znaku towarowego może zabronić innym podmiotom produkowania towarów zawierających element służący do zamontowania loga tego właściciela, jeżeli element ten przypomina wspomniany logotyp.

 

Spór dotyczył produkcji części zamiennej do samochodów AUDI, a konkretnie osłon chłodnicy, na których znajduje się miejsce na umieszczenie charakterystycznego znaczka tej marki samochodów. Jak powszechnie wiadomo, logo AUDI jest bardzo charakterystyczne, a więc miejsce specjalnie pod nie przygotowane bardzie to logo przypomina.

 

Polski sąd nabrał wątpliwości, czy uprawnienia AUDI są tak szerokie, by uniemożliwić innym podmiotom produkcję części zamiennych ze wspomnianymi elementami właśnie z uwagi na klauzulę naprawy i możliwość jej odpowiedniego zastosowania do znaków towarowych. TSUE takich wątpliwości nie miał.

 

W swoim orzeczeniu Trybunał wskazał, że klauzula naprawy dotyczy wzorów, a nie znaków towarowych. Przypomniał również, że w przypadku tak renomowanej marki , jak AUDI, jej logotyp ma stanowić gwarancję pochodzenia elementu i związanej z tym pochodzeniem jakości jego wykonania. W tej sytuacji AUDI byłoby uprawnione do zabronienia używania elementu podobnego do jego logotypu nawet wtedy, gdyby chodziło o zupełnie inny przedmiot, niż taki jak wytwarzany przez AUDI. Jest tak, ponieważ używanie tego elementu przynosiłoby korzyść naruszającemu prawa AUDI.

 

W rozpatrywanej sprawie chodzi jednak o przedmiot taki, jak wytwarzane przez AUDI, a dokładnie o część zamienną. Dla jej producenta problemem jest fakt, iż znak AUDI jest bardzo charakterystyczny i jego odzwierciedlenie, poprzez wprowadzenie elementu będącego miejsce na zamocowanie logotypu, jednoznacznie przypomina ten znak towarowy.

 

Przywołane orzeczenie może mieć znaczenie nie tylko dla producentów części zamiennych, ale również dla ubezpieczycieli, którzy zazwyczaj proponują dokonywanie napraw przy użyciu takich części. Co prawda orzecznictwo praktycznie wykluczyło takie wyliczanie odszkodowań, jednakże usunięcie z rynku części zamiennych zawierających miejsca na logotypy znajdujące się na częściach oryginalnych da poszkodowanym kolejne argumenty w sporach z ubezpieczycielami.