Peredzyńska Walaszek Kancelaria Adwokacka
al. Kościuszki 23/25 lok. 16
90-418 Łódź
Zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności narusza prawo unijne – tak orzekł TSUE w wyroku z 19 czerwca 2025 r.
Wprowadzony do ustawy prawo farmaceutyczne art. 94a praktycznie znosił możliwości reklamy aptek i punktów aptecznych. Uzasadnieniem takiego rozwiązania miało być ograniczenie promocji leków i ich nadużywania. Dla TSUE argumentacja Rzeczypospolitej okazała się niewystarczająca.
Trybunał podkreślił, że zakaz reklamy nie ograniczy promocji leków i ich spożycia. Zwłaszcza, że duża część leków nabywana jest w innych miejscach, niż apteki i punkty apteczne – na przykład w supermarketach.
Zakaz nie ma tak naprawdę logicznego uzasadnienia, natomiast jest jawnie sprzeczny z prawem unijnym. Co prawda, w postępowaniu Komisja Europejska, będąca jego inicjatorem, wskazywała na art. 8 ust. 1 dyrektywy 2000/31 (o handlu elektronicznym), oraz na art. 49 i 56 TFUE, jednakże Trybunał odnosił się w uzasadnieniu orzeczenia także do dyrektywy 2006/123/WE dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, w której zapisano m.in, iż państwa członkowskie znoszą wszelkie całkowite zakazy dotyczące informacji handlowych dostarczanych przez zawody regulowane.
Co ważne, w orzeczeniu TSUE znajdujemy uwagi, z których wyczytać można możliwość ograniczenia reklamy aptek i punktów aptecznych, jeżeli będzie to jedynie ograniczenie (a nie zakaz), które będzie właściwie uzasadnione, a jego konstrukcja pozwoli na osiągnięcie zamierzonego celu.